Persbericht: STADA groeit met dubbele cijfers in 2019

12 maart 2020

Bad Vilbel, 12 maart 2020 – Dubbelcijferige groei voor STADA in zowel omzet als EBITDA in 2019 is de basis voor verdere organische groei en business development activiteiten dit jaar.

De gerapporteerde groepsomzet steeg vorig jaar met 12% tot 2,61 miljard euro; bestaande uit verkopen van generieke geneesmiddelen die met 11 % stegen tot 1,53 miljard euro en verkopen van merkproducten die met 13% stegen tot 1,07 miljard euro. De groep liet een sterke organische omzetgroei van 8% zien.

Door middel van initiatieven om de productiviteit te verhogen en voortdurende operationele efficiëntie, heeft STADA zowel haar ‘Supply Chain betrouwbaarheid’ als low-cost operating model versterkt. Dit heeft geleid tot een gecorrigeerd EBITDA die met 24% verbeterde tot 625,5 miljoen euro.

“Deze uitstekende resultaten stellen ons in staat versneld te investeren, zowel in onze eigen productontwikkeling, als in externe co-ontwikkeling en productlicenties. Dit ondersteunt onze duurzame en lange-termijn groei terwijl we doorgaan met het bouwen van het beste team in de branche”, benadrukte STADA CEO Peter Goldschmidt.

STADA heeft in 2019 meer dan 50 licentieovereenkomsten ondertekend, ook in veelbelovende gebieden zoals biosimilars.

“Gedurende 2019 hebben we wendbaarheid getoond door ons marktaandeel te vergroten in alle grote Europese markten”, constateert Goldschmidt. “Door de uitstekende resultaten die ons toonaangevende team heeft bereikt, kunnen we ons groeipad voortzetten en STADA positioneren als dé partner voor generieke geneesmiddelen en consumentengezondheidszorg.

Met een groei van 17% in Net Sales heeft Centrafarm een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van STADA. Naast succesvolle introducties binnen het Specialty segment (Bortezomib, Movymia) is Centrafarm erin geslaagd zowel binnen OTC als Generics duurzame groei te realiseren. “Het resultaat van een duidelijke strategie en een value driven growth culture”, aldus Jurgen Reijn, General Manager Centrafarm.

STADA presteerde in het algemeen beter dan haar concurrenten en behaalde aanzienlijke marktaandeelwinsten in bijna al haar kernmarkten in 2019. STADA bleef ook investeren in opkomende markten, met name in het Midden-Oosten, Vietnam en de Filippijnen.

De belangrijkste ontwikkelingen in 2019
De introductie van Amlodipine/Valsartan generics in Europa, de toevoeging van de Grippostad Complex exentensie aan ons populaire merk voor verkoudheidsremedies, en de lancering van een innovatieve, gebruiksklare formule van Bortezomib in 14 landen, zijn voorbeelden van uitmuntende lanceringen van STADA.

Een uitgebreide samenwerking op het gebied van biosimilars met Xbrane biedt het bedrijf verdere ontwikkelingsmogelijkheden. Bovendien heeft STADA in augustus als eerste de biosimilar Movymia teriparatide in Europa op de markt gebracht. In november versterkte een belangrijk strategisch partnerschap met Alvotech de pijplijn van STADA met zeven biosimilar-kandidaten.

Acquisities die tegen het einde van 2019 zijn overeengekomen en recentelijk zijn afgesloten, hebben de aanwezigheid van STADA in Midden-Europa, Rusland en het GOS aanzienlijk versterkt. Het Takeda portfolio van ongeveer 20 OTC merken in Rusland en GOS en het Walmark portfolio in Centraal-Europa dragen bij aan een substantiële uitbreiding van de Consumer Health activiteiten van de groep, terwijl de acquisitie van het Oekraïense Biopharma sterk groeipotentieel biedt in zowel UR- als OTC-producten. STADA breidde vorig jaar ook haar portfolio binnen de Europese consumentengezondheidszorg uit met de aankoop van vijf huidverzorgingsmerken en een hoestmiddel voor kinderen van GSK.

Optimistische vooruitzichten voor 2020
Goldschmidt benadrukte het belang van het verwelkomen en soepel integreren van ongeveer 1.300 nieuwe collega’s via de Takeda-, Walmark- en Biopharma-acquisities in de groeicultuur van STADA. Hij toonde vertrouwen en optimisme voor 2020 en daarna.

De vijf strategische pijlers van STADA blijven constant en belangrijke acties worden ondernomen voor de verdere implementatie: superieure groei door pijplijn-acceleratie; toonaangevende sales en marketing mogelijkheden; zeer efficiënte en betrouwbare supply chain; low-cost operating model; waarde-gedreven groeicultuur. Integer handelen in lijn met deze prioriteiten stelt STADA in staat om haar doel waar te maken: als vertrouwd partner zich bekommeren om de gezondheid van mensen.